محققان آمریکایی عامل خطر نارسایی قلبی در دیابت نوع 1 را مشخص کردند

30 آوریل 2020 - افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند. یک تیم از محققان آمریکایی می گوید احتمال ابتلا به نوعی بیماری قلبی عروقی برای کسانی که کنترل قند خون ضعیفی دارند، حتی در مقایسه با عموم مردم بیشتر است.

دکتر Myra Lipes ، محقق بخش ایمونوبیولوژی در مرکز دیابت جاسلین در دانشکده پزشکی هاروارد ، گفت: اخیرا بر اساس مطالعاتی که با استفاده از داده های ثبت ملی انجام گردید، نارسایی قلبی به عنوان یک عارضه مهم دیابت نوع 1 شناخته شد، بطوریکه احتمال ابتلا به نوعی بیماری قلبی عروقی در افرادی با کنترل قند خون ضعیف، ده برابر بالاتر است. علاوه بر این، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در دیابت نوع 1 بیشتر از دیابت نوع 2 است، و این نشان می دهد مکانیسم های مختلفی برای نارسایی قلبی ممکن است در دیابت نوع 1 دخیل باشند.

دکتر Lipes و همکارانش در این تحقیق تلاش کردند تا راه هایی را برای مشخص نمودن علل اصلی نارسایی قلبی در میان مبتلایان به دیابت نوع 1 بیابند. آنها دریافتند که اتوآنتی بادی های موجود در برابر پروتئین های عضله قلب باعث افزایش حجم محفظه پمپاژ اصلی قلب می شود، که منجر به افزایش توده عضلانی و کاهش عملکرد پمپاژ قلبی می شود. اینها ویژگیهایی هستند که معمولاً با خطر بیشتری برای نارسایی قلبی در جمعیت عمومی همراه است.

تحقیقات قبلی تیم دکتر Lipes نشان داده است که ضعف عضله ی قلب به نام کاردیومیوپاتی و نارسایی اولیه ی قلب با آنتی بادی های ضد پروتئین های عضله قلب ارتباط دارند.

جدیدترین مطالعه ی آنها نیز برای بررسی همین آنتی بادی های موجود در خون راه اندازی شد.

آنها از داده های جمع آوری شده از افراد شرکت کننده در مطالعه ی EDIC[1] استفاده کردند.

همه شرکت کنندگان در حدود 28 سال با دیابت نوع 1 زندگی کرده بودند و همه آنها تحت تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی (CMR) قرار گرفتند، که تصاویری از جزئیات ساختارهای موجود در سیستم قلبی عروقی را ارائه می دهد.

دکتر Lipes گفت: در این تحقیق، ما میزان اتوآنتی بادیهای علیه پروتئین های عضله قلب را در نمونه های خونی گرفته شده در زمان تصویربرداری CMR از 892 شرکت کننده در مطالعه ی EDIC بدون هیچگونه بیماری قلبی عروقی شناخته شده، اندازه گیری کردیم و سپس رابطه ی حضور اتوآنتی بادی های قلبی را با شواهد اختلال عملکرد میوکارد در تصاویرCMR ، مقایسه نمودیم.

یافته های محققان نشان داد اتوآنتی بادی های قلبی در افرادی وجود دارد که در گذشته قند خون خود را به خوبی مدیریت نکرده بودند. همچنین، افراد دارای این اتوآنتی بادی ها، دچار قلب های بزرگتری(dilated hearts) بودند.

دکتر Lipes گفت: این به روند جدیدی مربوط می شود که قلب را درگیر می کند و با کنترل قند خون ضعیف در دیابت نوع 1 مرتبط است.

وی گفت: با توجه به مشکلات و بار بسیار بالای نارسایی قلبی در دیابت نوع 1 ، اتوآنتی بادی های قلبی ممکن است شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر بالاتر برای نارسایی قلبی را ممکن سازد، و مطمئناً درک علت اصلی نارسایی قلبی مهم است زیرا می تواند منجر به رویکردهای درمانی هدفمند برای بهبود نتایج در این بیماران شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/apr/us-team-identifies-heart-failure-risk-factor-in-type-1-diabetes.html

 



[1] Diabetes Control and Complications Trial (DCCT) Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC) follow-up study